Projekt konkursowy na zagospodarowanie osiedla 'Zielone Wzgórza’ w Pile: 1-sza nagroda.
Obszar objęty konkursem o powierzchni niemal 54[ha], stanowi peryferia i przedmieścia Piły. Byłe tereny poligonu, znane jako tzw. Bydgoskie przedmieście, to obszar praktycznie niezabudowany z minimalną infrastrukturą, na którym przeważa duża ilość nieuporządkowanej zieleni w formie bujnych krzewów i drzew o różnej wysokości. W związku z głównym celem konkursu czyli osiągnięciem jednorodnego i spójnego osiedla, przyjęliśmy kreowanie zrównoważonej przestrzeni za główny wyznacznik formy zabudowy osiedla. Postanowiliśmy zaproponować osiedle otwarte, oraz operować kompozycją nie samych budynków, a tego co kształtują między sobą, [vide idee Jana Gehla z ‘Życie między budynkami’]. Punktem odniesienia były analizy struktur kwartałowych miejskich śródmieść oraz istniejących osiedli posiadających adekwatne dla danego obszaru parametry zabudowy oraz sprawdzone rozwiązania, z Polski i ze świata. Poszczególne jednostki mieszkaniowe powinny zatem tworzyć układ miastotwórczy z całym niezbędnym zestawem towarzyszącej infrastruktury, obiektami publicznymi (dominantami znaczeniowymi tworzącymi tzw. genius loci), terenami rekreacyjnymi, oraz przestrzeniami publicznymi z niezbędnymi usługami i wyposażeniem, ‘zanurzone’ w dużej ilości zieleni różnego typu.
Współpraca
LUMIOO lumioo.pl
AMP amparchitekt.pl
Projekt nagrodzony
1-sza nagroda w ogólnopolskim konkursie urbanistyczno-architektonicznym rekomendowanym przez SARP, na projekt zagospodarowania osiedla 'Zielone Wzgórza' w Pile.
Uzasadnienie sądu konkursowego:
,,W założeniu oddaje zaproponowaną wcześniej nazwę osiedla - Zielone Wzgórza. Projekt wkomponowany w istniejące środowisko naturalne wykorzystuje istniejącą zieleń i wprowadza mieszkańca w przyjemną zróżnicowaną tarasowo zabudowę mieszkaniową. Osiedle w założeniu samowystarczalne, wyposażone jest w funkcjonalną przestrzeń publiczną i rekreacyjną. Przewiduje wprowadzenie usług i miejsc pracy. Rozwiązania komunikacyjne pozwalają na wygodne powiązanie z miejskim transportem publicznym. Ruch kołowy prowadzony po wewnętrznej obwodnicy pozwala na swobodne przemieszczanie pieszego i rowerzysty. Centralna część osiedla zawiera elementy rekreacyjne z wplecioną technologią retencji wody, której zastosowanie w formie wodnego rynku wraz z otoczeniem tworzy nową formę agory. Kolejne zabiegi proekologiczne dotyczą kształtowania zabudowy mieszkaniowej uwzględniającej efekt energetyczny. Bardzo ważne jest spójne z planami miasta wprowadzenie technologii opartej na OZE oraz wodoru, które wpływają na ekonomię i ergonomię nowego osiedla".